Sunday 12 January 2014

Ekzema

Ekzema.. dulu saya tidak tahu dan tidka pernah mengambil tahu apa-apa tentang ekzema sehingga saya melahirkan cahaya pertama.. dari pemeriksaan doktor anak saya mengalami ekzema kerana saya mengidap asma. apabila si ibu ada sejarah asma , x kiranya serius atau tidak anak-anak berkemungkinan boleh mengalami ekzema.. 


Mungkin sebelum saya mengenal shaklee.. semua rawatan untuk mengurangkan kegatalan ekzema hanya mengunakan ubat klinik.. tetapi selepas mengenali shaklee .. saya berubah sepenuhnya kepada shaklee..

sebelum mengambil apa-apa rawatan atau makanan tambahan kita perlu tahu  ekzema agar apa yang kite buat tidak menambah kesakitan atau kegatalan yang dialami.

Ekzema (eczema) juga dikenali sebagai atopik dermatitis atau ekzema atopik (ekzema bentuk yang paling biasa). 

Ekzema atopik selalunya berlaku dikalangan kanak-kanak, tetapi ia boleh juga berlaku keatas orang  dewasa atau dikalangan mereka yang usia lanjut. Perkataan Ekzema (eczema) berasal dari perkataan Greek iaitu ekzein yang bermaksud "mendidih" dan perkataan Ek yang bermaksud "keluar". Manakala ekzema  dalam perkataan Yunani bermakna mendidih.

Ekzema adalah keadaan kulit yang kronik di mana kulit menjadi gatal, merah, kering dan merekah. Kira-kira 30% daripada semua keputusan diagnosis keatas simptom kulit melibatkan ekzema atopik. Ia memberi kesan yang sama kepada lelaki mahu pun wanita serta orang-orang dari latar belakang etnik yang berbeza. Kebanyakan kes di Eropah Barat, Amerika Utara dan Australia menjelaskan bilangan orang ramai yang dijangkiti penyakit ekzema ini telah meningkat pada tahun-tahun kebelakangan ini dan ini termasuklah di Asia dan Malaysia.


Apakah Simptom Simptom Penyakit Ekzema ?

Ekzema atopik adalah gejala penyakit kronik yang hadir disepanjang masa. Biasanya ia akan berlaku dan berterusan dalam tempoh waktu yang sangat lama. Sepanjang tempoh tersebut akan berlaku keadaan pelupasan dan perluapan yang  mungkin teruk dan memerlukan rawatan intensif.

Antara simptom utama penyakit ini adalah seperti berikut:

1. Keadaan kulit akan pecah atau merekah
2. Kawasan kulit tertentu mungkin akan menjadi koyak
3. Kebiasaanya kulit dirasai sangat kering
4. Rasa gatal biasanya lebih teruk di waktu malam
5. Menggaru akan menyebabkan kulit seperti menebal.
6. Beberapa kawasan terlibat menjadi radang atau merah.
7. Kawasan kawasan radang kulit biasanya akan melepuh dan terkandung cecair.
8. Kulit mungkin akan bertompok merah atau berwarna coklat kelabu.

9. Sebahagian kulit mungkin akan kelihatan tompok tomok lebam kecil.

Di dalam shaklee, 3 produk yang boleh digunakan bagi mengawal ekzema adalah :-

Set Ekzema Shaklee 

Set Ekzema Shaklee

Meal Shakes : Berperisa Vanilla yang sangat lazat. Multivitamin yang turut membantu meningkatkan imunisasi sistem anak-anak.

Basic H : Boleh dijadikan mandian buih untuk anak-anak. Mereka pasti suka. Terdapat banyak lagi kegunaan Basic H untuk kegunaan harian anda. Pelbagai kegunaan basic H di sini.

Herbal Blend Cream : super-moist cream yang mengikat kelembapan kulit dan diperkaya dengan sari tumbuhan yang sangat bagus untuk kulit.


Berminat?

Nak tau keterangan lanjut, hubungi saya : 


Rakan Shaklee Anda

Email : ummiazalin@gmail.com
whatsapp : 013-218 3181



No comments:

Post a Comment