Sunday 6 April 2014

RISIKO KEKURANGAN VITAMIN

Ibu mana tidak sayangkan anak.. dari dalam rahim lagi ibu-ibu akan sedaya upaya uantuk memastikan anak-anak mendapat zat @ nutrisi yang cukup...




Meh kita tengok apa kesannya apabila ibu-ibu kekurangan nutrisi..


1. PROTIEN

# Kekurangan air ketuban dan darah serta merencatkan perkembangan Rahim, plasenta (uri) dan perkembangan sel-sel badan bayi kerana protein adalah komponen utama dalam pembentukan sel. 

 #Meningkatkan  risiko ‘pre-eclampsia’. ‘Pre-eclampsia’ adalah masalah kesihatan di mana ibu hamil mengalami tekanan darah yang terlalu tinggi dan kehadiran protein di dalam air kencing.


2. OMEGA 3

# Kekurangan asid lemak omega- 3 seperti DHA boleh menyebabkan masalah penglihatan dan saraf.

ZAT BESI

# Kekurangan zat besi boleh merencatkan penghasilan hemoglobin, meningkatkan risiko untuk ibu menghidap anemia dan mempengaruhi perkembangan mental bayi serta kelahiran bayi lahir kurang matang


VITAMIN B

# Kekurangan Vitamin B6 berkait rapat dengan masalah mual, muntah-muntah serta hilang selera makan yang biasa dialami oleh ibu mengandung.

ASID FOLIK

# Sangat penting untuk perkembangan fizikal dan saraf bayi. Kesan kekurangan asid folic boleh menyebabkan kecacatan spina bifida, bayi dilahirkan tanpa tempurung otak (anencephaly) ataupun bibir sumbing 

VITAMIN D

# Kekurangan Vitamin D pula boleh merencatkan tumbesaran bayi, perkembangan fizikal bayi serta melemahkan sistem imuniti bayi.


VITAMIN K

# Boleh mengakibatkan pendarahan tidak terkawal semasa bersalin kerana vitamin K diperlukan untuk menghasilkan ‘prothrombin’ (faktor penting dalam pembekuan darah). 

KALSIUM

# Kekurangan kalsium akan menyebabkan ibu mengalami kekejangan otot, ngilu otot, sakit gusi.,dan risiko ketika bersalin kerana kita hamil.. bayi dalam kandungan memerlukan kalsium yang tinggi bagi proses pertumbuhan tulang bayi.



Keanggunan, keselesaan dan kepuasan anda adalah keutamaan kami 

Email : Ummiazalin@gmail.com
whatsapp : 013-218 3181













No comments:

Post a Comment