Friday 16 May 2014

SUSU IBU MEMELIHARA KETAHANAN BADAN KANAK-KANAK MELAWAN PENYAKIT


Dunia serba pantas mengejar peredaran zaman memaksa kanak-kanak untuk lebih terdedah kepada pencemaran dan penyebaran penyakit. Kenapa saya berkata sebegitu. Cuba kita berfikir sebentar, seawall usia 3 bulan kanak-kanak telah dihantar ke rumah  pengasuh atau pusat jagaan kanak-kanak.
Itu juga pengorbanan yang anak-anak saya terpaksa lalui. Anak sulung saya telah dihantar ke rumah pengasuh seawall usia 3 bulan  dan yang ke dua pula seawall usia 4 bulan. Demam, selsema dan batuk memang mudah dijangkiti. Yang sulung saya namakan Nur Dini Mirza.

Dini telah diberi susu formula selepas habis pantang. Ketika itu saya memang tiada langsung pendedahan tentang pengurusan susu ibu. Dini memang mudah dijangkiti selsema dan paling mencabar bila dia juga kerap diberi nebelizur.

Berbanding pula dengan yang ke dua iaitu Husna ( Nur Auni Husna), Husna memang diberi sepenuhnya susu ibu sepenuhnya sehingga dia berusia 1 tahun lebih. Ketahanan Husna lebih kebal jika dibandingkan dengan dini. Mungkin sebab itulah Allah telah tetapkan susu terbaik adalah susu ibu. Sedaya upaya saya berusaha memastikan mereka mendapat zat dan nutrisi yang mencukupi .

Dini disyaki dijangkiti “Rota Virus”

Kami tidak menyangka yang anak kami boleh dijangkiti “Rota Virus” , Luruh hati bila Dini cirit birit sehingga terkencit2. Kemaluan Dini pun melecet kemerahan. Manangis serba tidak kena.  Kerana tidak tahan melihat keadaan Dini, kami suami isteri nekad membawa Dini ke hospital Kuala Lumpur . Setelah pemeriksaan, doctor mengarahkan agar dini dimasukkan kewad kerana keadaan dini yang telah dehidrasi. Macam kebiasaan bila anak dimasukkan ke wad insan yang akan menjaganya adalah si ibu. Serba salah dibuatnya bila memikirkan macam mana keadaan Husna time tidur malam. Kami tiada [ilihan lain terpaksa biarkan Husna tinggal di rumah pengasuh, Alahamdulillah stok EBM husna cukup untuk sepanjang umminya tiada, Sepanjang Dini kat hospital, doctor arahkan dini diberi dengan susu yang bukan berasaskan lektosa. Saya ambil keputusan hanay memberi dini susu badan, Alhamdulillah Dini hanya perlu tinggal kat wad sehari semalam je. Selamat susu ibu ada, kalau tak mungkin kami terpaksa bermalam kat HKL beberapa hari.

Hebatnya Susu ibu. 

Allah dah tentukan setiap anak yang lahir akan diiringi dengan rezeki. Rezeki  yang paling dekat adalah susu ibu. Jika selepas kelahiran, ibu dapati susu tidak keluar, TOLONGLAH  jangan berfikiran negative. Pemikiran negative lah punca utama ketiadaan susu. Teruskan beri anak-anak susu dan fikir positif, itu hak anak kita. Susu ibu adalah antibodi terbaik untuk si kecil. Ia dihasilkan Allah memang sesuai dengan usia dan perkembangan organ dalam badan si manja.

Cadangan makanan tambahan untuk ibu yang menyusu.

ESP + ALFALFA + B COMPLEX + VITAMIN C + VITALEA +OSTEMATRIX




INGIN PENDAPATAN TAMBAHAN ... 

SHAKLEE PILIHAN YANG TEPAT 

Keanggunan, keselesaan dan kepuasan anda adalah keutamaan kami 

Email : Ummiazalin@gmail.com
whatsapp : 013-218 3181

No comments:

Post a Comment