Thursday 7 August 2014

SUKAR HAMIL : CEGAH KEGEMUKAN

Seronok tengok orang membawa perut. lagi-lagi kalau yang bawak perut ada isi zuriat kita suami isteri. hati ni meronta2 ( ayat jiwang betul.. meronta2 tu) nak ada anak baru. Lin dah ada 2 orang puteri , yang sulung 4 tahun dan yang nombor 2 3 tahun. Dah elok benar ummi nya ngandung lagi. Tapi belum rezeki. Azam tahun ni memang nak ngandung, ni dah bulan 8 tanda-tanda ngandung cam lum ada je.

Nampak gayanya, usaha perlu dipergiatkan. Apa yang perlu diusahakan ye.. Jeng.. jeng .. jeng... Lin ni gemuk, dengan ketinggian hanya 152cm dan berat... eh.. malulah nak citer.. tapi untuk u all lin bagi tau, tapi rahsia tau..hehehhe.. sebelum puasa itu ari timbang 84 kg.. mak aiii.. memang comel montel badan nie.

Lin akui memang ada je orang yang memiliki berat berlebihan pun leh hamil, tapi lin rasa badan ni memang kene turunkan berat. Kalau lum ngandung pun berat dah 84 kg, time-time cukup bulan nanti entah cam ne. mahu sakit selalu kaki ni membawa berat yang berlebihan.

Antara langkah-langkah persediaan untuk hamil yang akan lin ambil adalah :_

1. Kurangkan berat badan .

Kurangkan berat badan sebelum anda merancang untuk mengandung. Sekiranya anda merancang untuk hamil dalam masa terdekat, berjumpalah dengan doktor bagi mendapatkan khidmat nasihat mengenai berat badan ideal yang boleh dicapai melalui diet seimbang dan senaman.

2. Pemantauan pengambilan kalori

Pantau pengambilan kalori dan berat badan anda. Sekiranya sudah disahkan hamil, jangan pula anda berdiet untuk menguruskan badan pula dan tidak bermakna juga anda boleh menjamah menu kegemaran tidak sihat anda sebelum ini.

3. Bersenam

Konsistensasi dalam senaman adalah perlu meskipun dalam keadaan hamil. Rujuk pakar senaman dan doktor untuk mengetahui senaman yang sesuai untuk anda.

4. Gaya Hidup sihat

Amalkan gaya hidup sihat  Sentiasa beringat bahawa berat badan adalah satu perkara mustahak yang wajar diberi perhatian.

5. Berdoa

Teruskan berdoa dan meminta dari Allah agar dikurniakan cahayamata yang sihat dan comel.


Untuk menurunkan berat badan lin memilih untuk mengambil makanan tambahan dari produk shaklee untuk membantu proses Detox, Bakar Lemak dan Membina otot.

Semoga usaha lin berjaya. sekiranya anda juga sedang berusaha untuk hamil lagi.. mulakan langkah pertama kita hari ini.

Azalin
Pengedar shaklee Skudai, Tampoi dan Pulai 

No comments:

Post a Comment