Wednesday 8 October 2014

CARA UNTUK MEMPERBANYAKAN SUSU IBU

Susu banyak melimpah ruah, susu sikit, susu cepat kering, susu cair itu antara keluh resah ibu-ibu yang menyusu terutama ibu yang pertama kali melahirkan dan kerisauan itu bertambah risau bila stok untuk anak-anak semakin kurang.



Kat sini lin nak share sikit perkongsian yang boleh digunakan untuk memperbanyakkan susu ibu.

1. Breastpump

Pemilihan Breastpump mestilah yang berkualiti, Pam yang berkualiti akan membantu menggalakkan pengeluaran susu secara efektif dan memudahkan tugas-tugas pengepaman. Pam yang heavy duty diperlukan kerana proses pengepaman yang kerap. Pam yang tidak berkualiti akan mendatangkan rasa sakit ketika proses pengepaman. Pemilihan pump yang mudah dibawah juga perlu diambil kira kerana pump yang mudah dibawah memudahkan para ibu membawa kemana sahaja dan boleh digunakan dimana-mana.

#Lin dulu guna Spectra 3. bunyinya senyap, proses pengepamannya mudah tetapi motor mesinnya besar dan berat.

2. Ketetapan waktu mengepam

Tetapkan waktu mengepam dan berapa kali sehari. Waktu dan kekerapan mengepam boleh meningkatkan lagi kuantiti susu ibu. Ini kerana apabila kita mengepam pada masa yang sama, ia umpana telah memberi signal kepada badan untuk menghasilkan dan mengeluarkan susu.


3. Buat jadual kekerapan pengepaman menyamai kekerapan bayi menyusu.

Jumlah kekerapan mengepam mestilah hampir sama atau sama dengan kekerapan bayi menyusu. Oleh kerana keupayaan breastpump tidak mungkin sama dengan kehebatan bayi menyusu, kekerapan pengepaman yang lebih kerap membantu meningkatkan kuantiti susu.

4. Pengambilan Vitamin 

Selain itu, pengambilan vitamin yang sesuai juga boleh membantu dalam memperbanyakkan susu. Apabila badan ibu sihat, cergas dan sentiasa bertenaga tiada masalah untuk bangun ditengah malam untuk pam bagi mengosongkan breast . Apabila ibu cergas, tiada istilah tertekan, stress.  Bukan dengan hanya mengambil vitamin sahaja, susu boleh melimpah ruah, tetapi kesihatan ibu, kekerapan mengepam/menyusu, ketetapan masa dan mengosongkan breast akan memberi signal kepada badan untuk lebih menghasilkan susu.

Vitamin yang sesuai untuk ibu yang menyusu adalah seperti berikut :-

ESP : Merupakan ‘Milkbooster’yang membantu kelancaran penghasilan susu dengan cepat, dan pekat

Alfalfa :  merangsang pengahasilkan susu

Ostematrix : menghasilkan susu dengan cepat, banyak dan berkualiti kerana kandungan utama susu adalah kalsium dan protein

B Complex : meningkatkan tenaga, serta melegakan kepenatan/kelesuan dan tekanan

Vitalea : membantu membekalkan nutrisi yang mencukupi untuk badan kekal sihat dan cergas

Vitamin C : Membantu meningkatkan sistem imunisasi badan supaya ibu dan bayi tidak mudah diserang penyakit

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang set penyusuan, boleh baca kat sini SET PENYUSUAN 

Untuk pembelian, boleh hubungi kami di

Azalin 

0132183181

Pengedar Shaklee Skudai 






No comments:

Post a Comment