Sunday 8 March 2015

7 TIPS MEMILIH SOYA YANG BERKUALITI DAN SELAMAT UNTUK KESIHATAN BADAN

Terdapat pelbagai jenis produk berasaskan soya yang ada didalam pasaran disekeliling kita. Tapi tahukan kita terdapat soya yang telah diubah genetiknya dan ada yang masih terpelihara genetiknya. Lin nak kongsi 7 Tip untuk memilih soya yang baik dan tidak membahayakan kesihatan kita kini dan akan datang.




7 TIPS MEMILIH SUSU SOYA

1. Kacang soya yang ditanam secara kimia akan menyebabkan nutrisi di dalam makanan berkurangan. Menurut kajian, penanaman secara kimia mempunyai hubungkait dengan cancer dan nitrates. Oleh itu, penggunaan pesticides, fungicides, and herbicides adalah perlu dielakkan sepanjang proses pembesaran soya ini.

2) Menurut kajian oleh Dr. Louis J. Pribyl, seorang scientist di Brazil.. Toksin akan dihasilkan / dibina secara tidak disedari apabila gen baru dimasukkan ke dalam sel tumbuhan. Maka dengan itu, pastikan soya protein anda tidak dihasilkan secara genetik. kebanyakan syarikat mengambil soya GMO kerana lebih murah untuk dihasilkan (cost-saving)!

3)Anda tau tak bahawa badan kita memerlukan 9 asid amino penting bagi penghasilan hormon, jus penghadaman, antibodi, dan enzim. Sekiranya salah satu asid amino itu hilang, maka sistem imun dalam badan kita akan berkurang sebanyak 30%, dan ini mengakibatkan banyak fungsi badan yang penting dihentikan.

4) Sebagai umat islam, sudah tentu alkohol itu sesuatu bahan yang haram untuk diminum. Dan dari segi perubatan pula, alkohol tersebut akan memusnahkan kandungan isoflavones sehingga 88% (banyak tuh)! Isoflavones adalah sangat penting bagi mengurangkan risiko kanser paru-paru, dan banyak lagi.... serta membantu penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang...

5) Soya yang mentah mengandungi bahan "anti-growth" dan "anti-tyrosine"... untuk memilih soya berkualiti, kita perlu memilih produk yang meng-ekstrak soya melalui proses penyingkiran yang dapat menyingkirkan bahan ini, tetapi masih mengekalkan kandungan asid amino yang tinggi serta isoflavones.

6) Suhu yang tinggi dapat memberi impak kepada asid amino... menurut kajian, pemanasan protein (atau protein yang dimasak) akan memusnahkan sehingga 50% asid amino.. seseorang yang kekurangan asid amino akan merudumkan proses perkembangan otak dan hormon, serta tisu badan...

7) Kajian juga menunjukkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan mampu merapuhkan tulang.. Oleh itu, unsur kalsium yang mencukupi harus ditambah dengan penghasilan soya protein bagi meneutralkan kembali serbuk soya itu.

Kesihatan kita tiada gantinya, sebelum kita mengambil apa-apa makanan atau minuman pastikan kita tahu bahaya dan khasiatnya.

Minuman kesihatan yang mengandungi soya antaranya ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP) . ESP dihasilkan dari soya NON-GMO dan mengandungi 9 asid amino yang lengkap. Sekiranya salah satu daripada asid amino ni hilang, penyerapan dan keberkesanan asid amino itu akan berkurangan.

Sempena bulan promosi ESP, Anda boleh miliki ESP dengan harga yang MENGUNTUNGKAN  lagi MENJIMATKAN.

Sebarang pertanyaan berkaitan ESP anda boleh hubungi saya di talian 0132183181. Setiap pertanyaan akan dijawab dengan seikhlas hati..

Azalin
0132183181
Pengedar Shaklee Skudai



No comments:

Post a Comment