Tuesday 15 April 2014

KEPENTINGAN PROTEIN

Manfaat Dan Fungsi Protein Bagi Tubuh

Manfaat protein amat penting utnuk tubuh badan manusia.  Sebelum kita bercerita tentang manfaat protein.. meh kita tahu apa itu protein sebenarnya. Protein berasal dari perkataan Yunani iaitu PROTOS  yang bermaksud “ paling utama. Ia merupakan gabungan  organic komplek yang membentuk molekul tinggi yang merupakan polimer dari monomer-monomer asid amino yang berhubang antara satu sama lain dengan jalinan ikatan yang terkandung didalam protein juga mengandungi karbon, hydrogen, oksigen, nitrogen.  Oleh kerana itu protein amat penting untuk keperluan tubuh badan kita.

SUMBER MAKANAN  YANG KAYA DENGAN PROTEIN 



FUNGSI UTAMA PROTEIN UNTUK KEPERLUAN HARIAN

Protein berfungsi dalam pembentukan otot, sel-sel dalam badan. protein  unpama makanan untuk otot agar terus berkembang & sihat.  Otot yang terbentuk akan terus kekal terpelihara dengan baik dan ia juga membantu memaksimumkan pembakaran lemak .

MANFAAT PROTEIN

1. Sebagai enzim
Protein memiliki peranan yang besar untuk mempercepat reaksi biologi.

2. Sebagai alat pengangkut dan penyimpan.
Protein yang terkandung daam hemoglobin dapat mengangkut oksigen dalam eritrosit.Protein yang terkandung dalam mioglobin dapat mengangkut oksigen dalam otot.

3. Untuk penunjang mekanis
Salah satu protein yang berbentuk serabut yang disebut kolagen memiliki fungsi untuk menjaga kekuatan dan daya tahan tulang dan kulit.

4. Sebgai pertahanan tubuh dan imunisasi pertahanan tubuh
Protein boleh meningkatkan imunisasi

5. Sebaga Media pengantaran saraf

6. Sebagai pengendalian pertumbuhan
Jika kekurangan protein boleh  menyebabkan terganggunya pertumbuhan pada anak-anak dan diri kita juga.

7. Membentuk jaringan pada tubuh dengan kandungan asid  amino

8. Pengambilan Protein yang mencukupi dapat membantu proses penyembuhan luka, pembentukan sel  
Pengambilan  protein yang cukup juga dapat membantu dalam proses penyembuhan luka, regenerasi sel hingga mengatur kerja hormon dan enzim dalam tubuh.

Banyakkan kepentingan protein dalam badan kita. So jangan lah sesekali kita abaikan pengambilan protein dalam diet harian kita.


ESP protein terbaik.. ia dihasikan dari soya yang bermutu tinggi dan diproses secara NON-GMO.  Tiada penggunaan Alkohol… so jangan diragui kehalalannya. 

INGIN PENDAPATAN TAMBAHAN ... 
SHAKLEE PILIHAN YANG TEPAT 

Keanggunan, keselesaan dan kepuasan anda adalah keutamaan kami 

Email : Ummiazalin@gmail.com
whatsapp : 013-218 3181


No comments:

Post a Comment