Friday 20 February 2015

PUNCA DAN BAGAIMANA TERBENTUKNYA BATU KARANG


Batu karang  terbentuk disebabkan dari pembekuan mineral dan Kristal garam dalam buah pinggang atau saluran kencing. Saiz batu karang boleh sekecil sebutir pasir sehingga sebesar bola golf atau lebih dari itu.  Penghabluran kalsium oxalate (sejenis garam dalam sesetengah makanan atau mungkin urik asid yang berlebihan menjadi salah satu punca kepada pembentukan batu karang. Masalah kurang minum air menyebabkan air kencing menjadi pekat menyebabkan garam yang terdapat didalam air kencing yang sepatutnya dikeluarkan menjadi keras dan menjadi batu.




FAKTOR-FAKTR KEPADA PEMBENTUKAN BATU KARANG

KURANG MINUM AIR 

Kurang minum air menjadi punca kepada kepekatan air kencing dan garam didalamnya. Garam yang pekat akan membentuk batu yang menjadi punca kepada  batu karang

UMUR 

Kebanyakan kes batu karang berlaku di kalangan umur 20 hingga 70 tahun

JANTINA 

Lelaki lebih mudah menghadapi masalah batu karang berbanding perempuan

PENYAKIT TERTENTU

Penyakit yang diwarisi seperti sistinuria ( masalah penyerapan dan metabolisme asid amino menyebabkan asid amino sisteina terbentuk dalam darah dan membentuk batu karang)
Mereka yang mengidap kencing manis dan darah tinggi mempunyai risiko yang tinggi.
Individu yang menghadapi masalah hiperurisemia ( kepekatan asid urik yang tinggi dalam darah)  adalah berisiko mengidap batu karang.

PEMAKANAN

Makan makanan yang mengandungi protein purin dan asid urik seperti organ dalaman  ( hati, limpa, jantung), daging merah, makanan laut bercengkerang dan alcohol boleh meningkatkan pembetukan batu karang.



KURANG BERSENAM

Aktiviti fizikal yang terhad menyebabkan tulang mengeluarkan lebih kalsium ke dalam darah dan meningkatkan risiko kepada pembentukan batu karang.  Kepentingan bersenam amat tinggi bagi memastikan badan lebih sihat dan cergas.
Sakit terlampau dan tajam dibahagian bawah tulang rusuk belakang hingga ke bahagian perut, kemaluan dan peha adalah salah satu petanda batu karang. Sila rujuk kepada pakar perubatan untuk pemeriksaan lanjut.


Pengambilan vitamin A yang mencukupi membantu fungsi sistem kencing yang sihat dan menghalang pembentukan batu karang.  Makanan yang tinggi dengan sumber vitamin A adalah brokoli, tembikai, ikan dan organ dalaman haiwan. TETAPI anda perlu berhati-hati dalam pengambilan vitamin dari sumber haiwan kerana ia menyumbang kepada masalah kesihatan yang lain.

Di dalam Shaklee Makanan tambahan yang mengandungi vitamin A adalah caratomax. Pengambilan sebiji sehari mampu membekalkan anda bekalan A yang mencukupi . Untuk ke terangan lanjut berkaitan caratomax anda boleh click  DISINI.

Untuk tujuan pembelian caratomax anda boleh menghubungi lin di talian  0132183181 atau whatsapp. Sekiranya anda ingin membuat pembelian secara online dengan kad kredit atau debit kad anda boleh click ikon di bawah.



Azalin
Id : 915516
Pengedar Shaklee skudai.


No comments:

Post a Comment