Thursday 27 August 2015

PETUA HILANGKAN MENGANTUK SEMASA DIPEJABAT ATAU DISEKOLAH

Akak kita tidur jap ya..

Akak mengantuk nya 

Akak, berpinar-pinar mata kita tahan ngantuk 

Itulah antara kata-kata kekawan bila time penyakit mengantuk datang masa kat office 

Bukan kekawan je , Lin sendiri pernah gak mengantuk sampai jalan pun melayang-layang. Parah sungguh.. kalau hari-hari macam tu maunya kualiti kerja ke laut... bos pun menyampah tengok kita. 

Lin nak kongsi beberapa tip yang boleh kita gunakan kalau tetiba penyakit mengantuk menyerang.

1. MINUM AIR KOSONG

Mengantuk ini juga salah satu signal yang badan kita kekurangan air. Oleh tu, kita bolehlah minum air yang secukupnya sepanjang ditempat kerja. Kebiasaan waktu kerja kita antara 8 ke 9 jam sehari. Jadi dalam tempoh tersebut cuba kita minum antara 1.50 liter ke 2 liter air kosong.  






2. SENAMAN RINGAN

Bab ni ramai yang segan-segan nak buat. Ala buat je kat area meja kita lagipun kita bukan kacau orang pun kan. Mula-mula je kita rasa segan-segan nak buat senaman ringan ni sebab mesti kawan-kawan office tengok, tapi mana yang kita nak segan buat senaman ringan atau smalu kena sergah dengan bos.. So abaikan je senyum-senyum sinis kawan office janji kita segar kembali

3. TARIK DAN HEMPUS NAFAS

Tarik.. hembus.. tarik lagi.. hembus. Apa rasa still mengantuk ke dah kurang sikit.  cuba TARIK NAFAS DALAM-DALAM..  pastu  HEMBUSKAN PELAHAN-LAHAN. Buat beberapa kali. Anda akan rasa perubahannya.  

4. TIDUR AWAL

Cuba lepas ni set masa untuk tidur awal. Waktu tidur yang seeloknya adalah dari jam 10 malam ke 2 pagi. Tempoh 4 jam ini sebenarnya dah cukup untuk membuatkan kita kembali segar lagipun ia memudahkan untuk kita bangun solat malam.

5.  BASUH MUKA 

 Bab basuh muka ni, orang lelaki senang lah tapi kalau orang perempuan agak sukarlah terutama bagi mereka yang dah bermekap tebal, bercelak bagai siap dengan bulu mata palsu. Mesti dah comot mekapnya. Jadi bagi orang perempuan kena guna tips-tips yang lain lah ye 

6. LIHAT OBJEK HIJAU

Cuba bangun nak pergi ke tingkap, tengok-tengoklah tumbuh-tumbuhan hijau. Kalau office kita dikelilingi bangunan. lepas ni boleh beli apa-apa pokok dan letak di meja. 






7. MINUM TEH AJAIB 

Anda boleh buat Air Teh Ajaib yang mana mudah sangat, anda hanya perlu tuangkan serbuk teh ajaib ke dalam air. Ini terpulang pada anda sama ada nak minum panas atau sejuk . Teh Ajaib ni bukan sahaja boleh membuatkan anda segar tetapi ia juga boleh meningkatkan metabolisma badan so leh lah bakar lemak sekali kan. Teh ajaib ni juga bagus sebagai antioksida badan bagi mengelakkan dari masalah kanser .



Ok itu je tips-tips yang lin ada. Lin harap ia berguna untuk kita bersama. Masalah mengantuk ditempat kerja boleh mendatangkan kesan negatif kepada muta kerja kita, pandangan kawan-kawan sepejabat, penilaian bos. Oleh itu, Teh Ajaib ini boleh membantu anda dalam mengatasi masalah mengantuk ditempat kerja. 


Untuk memiliki Teh Ajaib ni mudah je, anda hanya perlu icon di bawah atau anda boleh hubungi lin seperti berikut : -

NAK BELI CINCH TEA BOLEH CLICK GAMBAR  MERAH NI YA .


AZALIN
ID : 915516 
WHATSAPP : 0132183181 


No comments:

Post a Comment