Wednesday 26 August 2015

MEMBACA DALAM GELAP PUNCA MATA RABUN

Dulu masa lin kanak-kanak lin cukup suka membaca tapi mak dah tetapkan peraturan pukul 10 malam mesti masuk bilik dan tidur. Jadi semua homework kena siapkan sebelum pukul 10 malam. Jadi nak tak nak, kerja sekolah kena siapkan segera. Dulu lin duk umah quarter tempat abah kerja yang mana setiap umah hanya ada satu bilik.

Oleh sebab mak dah tetapkan pukul 10 malam mesti tidur, bila pula masa nak baca komik atau buku cerita kan. Jadi lin akan buka sikit pintu bilik untuk membaca. Cahaya dari ruang tamu tu lah  lin gunakan untuk membaca. Nampak kan kesungguhan lin nak membaca, masa ni lin masih lagi belajar sekolah rendah.

Dari kesungguhan tu lin memang tak de masalah dalam bab nak membaca tetapi kesannya lin jadi rabun. Mula-mula lin x perasan pun yang lin rabun sampailah masa darjah 6 walaupun dok baris pertama lin tak nampak apa yang cikgu tulis. Memang seksa dibuatnya macam mana nak belajr kalau kita tak nampak apa yang cikgu tulis.




Last-last lin bagitahu mak yang lin tak nampak apa yang cikgu tulis , mungkin masa tu mak abah tak punya duit yang cukup untuk belikan lin cermin mata. Mak suruh lin tengok apa yang kawan tulis atau suruh dengar betul-betul apa yang cikgu ajar. 

Tetapi masa tingkatan 2, lin dah tak boleh belajar tanpa cermin mata. Lin beranikan diri cakap dengan mak untuk kali kedua. Lin siap buat solat hajat lagi sebab memang dah terlalu seksa dibuatnya. Alhamdulillah mak abah setuju nak buatkan spec dan power spec lin masa tu dah cukup tinggi iaitu setiap mata dalam 300. Bayangkan kesan dari membaca dalam cahaya yang tak cukup. Dalam kata lain "tu lah cakap mak tak nak dengar ".

Nak tahu berapa power lin sekarang. jeng.. jeng .. jeng.. jangan terperanjat tau, sekarang power lin dah cecah 700 untuk setiap mata. Tapi Alhamdulillah ia dah tak naik sejak beberapa tahun ni walaupun lin hari-hari mengadap komputer.

Apa yang lin amalkan sekarang untuk mengawal kenaikan power adalah 

1. kerap rehatkan mata selepas mengadap komputer 
2. buat senaman mata 
3. banyakkan makan sayur-sayuran terutama lobak merah
4. mengambil suppliment yang mengandungi Vitamin A

Itu apa yang lin lakukan untuk memelihara mata untuk tidak menjadi lebih teruk lagi. Lin makan vitamin A shaklee. Vitamin A shaklee yang sesuai untuk mereka yang menghadapi masalah mata adalah CAROTOMAX. So far sepanjang lin makan carotomax mata jarang kering, gatal malahan dah takda rasa berpasir .

Ini rupa caratomax yang lin makan. Harganya pun tak mahal sangat sebab sebotol ada 30 biji dengan harga RM 62.54. Untuk tahu lebih lanjut tentang caratomax boleh cik sini ya 



sayalah vitamin A pilihan anda 

untuk memudahkan anda membuat pembelian, anda boleh membuat pembelian secara online dengan click ikon dibawah




atau anda boleh juga menghubungi lin untuk sebarang pertanyaan atau untuk pembelian. Lin adalah pengedar shaklee skudai, jadi berita baik untuk anda yang tinggal di skudai lin boleh membuat penghantaran terus kepada anda. 


Salam kasih sayang
Azalin 
id : 915516 
fb : Azalin adeq 
whatsapp : 0132183181 



No comments:

Post a Comment