Tuesday 8 September 2015

CARA UNTUK MEMILIH PRODUK SOYA YANG BERKUALITI


 Setiap apa yang kita makan akan berubah menjadi darah daging dan tersimpan  atau berfungsi secara semulajadi didalam badan. Oleh itu kita perlu pastikan apa yang kita makan atau minum terhasil dari sumber yang berkualiti bagi melindungi tubuh badan dari dibebani bahan beracun.

Ada beberapa tips yang boleh membantu kita dalam pemilihan makanan berasakan soya.

1. Kacang soya tumbuh secara semulajadi dan organik

Hasil dari kajian telah membuktikan penanaman kacang soya secara kimia akan menyebabkan nutrisi berkurangan dan dari boleh menyebabkan kanser. Dari kajian telah membuktikan  kanser dan nitrat adalah saling berkaitan . Oleh itu kita perlu memastikan tiada pengunaan pesticides, fungicides, and herbicides  sepanjang proses pembesaran kacang soya.

2. Kacang soya itu mestilah non-GMO (non-Genetically Modified Organism iaitu tak dihasilkan secara genetik)

Pemilihan kacang soya yang non GMO penting kerana kebanyakan soya yang terdapat didalam pasaran adalah dari jenis genetic  yang mana ia lebih murah dan menjimatkan kos untuk peniaga. Dr. Louis J. Pribyl, seorang Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan di dalam sel tumbuhan.

3. Protein Soya itu mesti mengandungi 9 asid amino perlu

Mengandungi 9 asid amino perlu yang wajib diambil secara serentak ini kerana ia berfungsi dengan sempurna bila diambil bersama-sama. Kesemua 9 asid amino ini diperlukan  dalam penghasilan hormone, jus penghadaman, antibody dan enzim.

4. Soyflakes dibersihkan dengan air bukannya ALKOHOL

Pembersihan soyflakes dengan alcohol akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga hampir 88%. Isoflavone teramat penting dalam mengurangkan risiko kanser paru-paru dan penting dalam mengimbangi hormone dan menakan berat tulang.

5. Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan

Soya yang mentah mengandungi sebatian "anti-growth" & "anti-tyrosine". Sedangkan kalau kekurangan bahan-bahan ini akan menyebabkan tekanan darah rendah ( low blood pressure) , suhu badan rendah (low body temperature). Dalam pemilihan produk kita perlu pastikan produk yang dipilih tidak bersifat anti-thyroid atau anti-growth. Soya perlu disimpan dalam bentuk mentah bagi mengekalkan tahap tertinggi asid amino dan isoflavones yang mana sensitif kepada haba.

6. Tiada pemanasan  dalam proses pembuatan protein soya

Asid Amino sangat SENSITIF  pada suhu yang panas. Pemasanan protein akan menyebabkan 50% Asid Amino akan hilang penting. Sekiranya kita mengambil diet yang kurang didalamnya Asid Amino boleh menyebabkan pembangunan yang tidak sempurna kepada otak dan hormon.

7. Soy isolate itu mesti ditambah dengan unsur kalsium

Pengambilan soya yang lengkap mestilah mengandungi kalsium juga. Ini kerana soya bersif asid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Tetapi di dalam ESP terkandung kalsium yang encukupi untuk memelihara tulang mereka yang mengamalkan pengambilan minuman berasaskan soya.




Memilih ESP shaklee sebagai minuman soya harian anda adalah satu pilihan bijak kerana ia sangat bagus untuk memelihara kesihatan badan secara sempurna.

Untuk memudahkan pembelian, anda boleh Click ikon dibawah bagi tujuan pembelian secara online .



tetapi bagi anda yang berada disekitar Skudai dan ingin memiliki ESP  anda boleh menghubungi Lin di talian 0132183181.

Azalin
Pengedar Shaklee Skudai
0132183181

No comments:

Post a Comment