Friday 7 April 2017

MASALAH KENCING KOTOR BOLEH MEMBAHAYAKAN BUAH PINGGANG

Pernah tak alami masalah kencing kotor. Kencing kotor ni lin alami masa mengandung.. kalau terkurang minum air masak atau terlebih minum nescafe mesti kene kencing kotor.. Pada lin kencing kotor ni bila time nak membuang air kecil terasa sakit, itulah tanda-tanda lin kene kencing kotor.

Itu tanggapan lin tentang kencing kotor. Jom kia sesama memahami apa sebenarnya kencing kotor.
Saluran kencing merupakan sistem penapisan badan kita untuk membuang segala sisa cecair. Air kencing bergerak dari buah pinggang melalui tiub kecil yang dikenali sebagai ureter ke pundi kencing, di mana air kencing itu disimpan. Air kencing akan keluar dari badan kita melalui saluran uretra.

Jangkitan saluran kencing (UTI) merupakan keradangan saluran kencing. 80% daripada kes-kes ini adalah disebabkan oleh kuman bakteria Escherichia coli (E.Coli)

Bakteria ini boleh menyebabkan:

1. Jangkitan bahagian bawah saluran kencing atau jangkitan pada pundi kencing yang dikenali sebagai sistitis.

2. Jangkitan yang lebih serius ialah di bahagian atas saluran air kencing atau jangkitan pada buah pinggang yang dipanggil pielonefritis.

3. Keradangan uretra atau uretritis.

Kaum wanita adalah lebih mudah mendapat UTI kerana saluran uretra mereka lebih pendek dari lelaki, menjadikan bakteria lebih mudah merebak naik ke sistem saluran kencing. UTI jarang berlaku di kalangan kaum lelaki.


Tanda dan Gejala

1.  Kerap terasa hendak membuang air kecil tetapi gagal untuk mengeluarkan air kencing yang banyak.

2.  Terasa sakit dan pedih ketika membuang air kecil.

3.  Air kencing mengandungi darah, berkabut atau berbau busuk.

4.  Terasa tidak selesa di bahagian bawah abdomen.

5.  Terasa sakit ketika melakukan hubungan seks.

6.  Demam dan seram sejuk.

Sekiranya kuman telah merebak ke atas sehingga ke buah pinggang, selain simptoms di atas, seseorang itu mengalami sakit pinggang, demam, loya dan muntah.

Komplikasi

Jika jangkitan ini tidak dirawat di peringkat awalnya, ia boleh membawa kepada penyakit pielonefritis, apabila bakteria merebak naik ke buah pinggang.

Selain dari menjaga makan, minum banyak air kosong lin juga amalkan permakanan supplement untuk mengawal dan menghilangkan kencing kotor. set ini juga dapat menghilangkan keputihan ketika hamil

Cara untuk memperolehi set kencing kotor ini, boleh hubungi lin di talian 018-776 5447 . Whatsapp je insya Allah lin akan memberi maklumbalas sesegeranya .

bagi yang tinggal di area skudai, insya Allah lin boleh hantar terus ke anda sebab lin pengedar shaklee skudai yang paling aktif. 

Cik lin
018-7765447
pengedarshakleeskudai
pengedarshakleeutm



No comments:

Post a Comment