Wednesday 7 June 2017

PANDANG REMEH DENGAN ASID FOLIC BOLEH MENJADI PUNCA KEPADA MASALAH SPINA BIFINA BAYI DALAM KANDUNGAN

Bila sebut  B Complex kita pandang remeh je kan, betul tak. Sama juga dengan asid  folic, kita pandang ia vitamin biasa Yang wanita hamil makan . pastu kita ni yang hamil pun tak pernah ambil tau kenapa kena makan asid  folic, kalau tak makan apa kesannya pada kita Dan bayi dalam kandungan. Dulu masa Lin mengandungan Anak sulung Dan ke dua Lin pun selalu skip asid  folic, sebab baunya tak sedap. Tak terdetik pun perasaan bersalah atau risaukan risikonya. 

Macam mana nak risau, kita tak diberitahu pun apa fungsi asid  folic tu pun. Yang kita tau klinik bagi Dan asid  folic bagus untuk wanita hamil. Hari ni Lin nak bawa kita semua fikir Dan fahami betapa pentingnya asid  folic Dan risiko kekurangannya boleh kekal seumur hidup Anak kita. 

Asid  folic adalah vitamin dari kumpulan vitamin b yang mana dia Ade jenis vitamin larut air. Nama pun vitamin larut air, ia mudah hilang dari dalam badan Dan akan keluar jika terlebih pengambilannya. Jadi jangan risau jika makan asid  folic setiap hari. 

Asid  folic perlu di ambil bermula dari kita merancang untuk hamil bukan untuk meningkatan kesuburan tetapi bagi memastikan asid  folic ada semasa persenyawaan berlaku. Asid  folic sangat penting bermula dari pensenyawaan sehingga minggu ke 12. Pada masa ini  sistem saraf Dan otak bayi sedang berkembang pesat. Kekurangan asid  folic boleh menyebabkan selaput pelindung yang melindungi saraf tunjang tidak dapat menutup dengan sempurna. Jika penutupan tidak sempurna maka akan berlakunya spina bifina. 

Spina bifina? 

Macam yang Lin katakan tadi Spina bifida berlaku apabila pelindung yang melitupi saraf tunjang bayi tidak tertutup dengan sempurna. Ini boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal. 

Ini  contoh spina bifina.



Berapa asid  folic yang perlu diambil semasa hamil. Kita dinasihatkan mengambil 400 mikrogram (mcg) setiap hari sebaik sahaja kita merancang untuk hamil. Bagi Ibu yang mempunyai  anak  yang mempunyai masalah kecacatan tiub neural, ia perlu mengambil asid  folic yang lebih tinggi kerana risiko kehamilan akan datang menghadapi masalah yang sama adalah tinggi.

Jika kita merancang untuk hamil, ambillah asid  folic dari sekarang demi kebaikan Anak yang bakal ada dalam rahim kita. Wahai para  suami, ayah, mak atau keluarga ingatkan ahli keluarga kita yang bakal atau sedang hamil,  makanlah asid  folic sebagai persediaan. 



Anda boleh ambil set kehamilan lengkap demi memenuhi keperluan nutrisi IBU Dan Anak. Insya Allah Anak yang bakal lahir sihat Dan IBU yang mengandung kan juga sihat sepanjang kehamilan. 

Untuk memiliki set kehamilan INI atau ingin info yang lebih lanjut boleh hubungi Lin ye.


Dapatkan produk shaklee dan konsultasi secara percuma dan insya Allah terbaik dari Cik Lin



PM Facebook : azalin adeq
Like Page : Garage Supplement 
Call / whatsapp : 018-7765447
Blog : ummiazalin.blogspot.com
Email : ummiazalin@gmail.com


COD : UTM Skudai, Taman Universiti , Taman Teratai, Taman Sri Pulai, Taman Tun Aminah, Taman Pulai Jaya, Taman Pulai Emas, Kangkar Pulai dan kawasan sekitarnya.

Pengedar Shaklee Skudai
Pengedar Shaklee Tampoi
Pengedar Shaklee UTM
Pengedar Shaklee JB
Pengedar Shaklee Malaysia
Pengedar shaklee Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment