Friday 26 October 2018

Pengalaman Pengira Undi Pilihanraya UTM




Semalam adalah 1 pengalamn pertama dan ia menyeronokkan. Pada awalnya masa AJK pilihan raya kampus UTM skudai mencari sukarelawan untuk mengira undi, lin buat tak tau je tapi bila mereka open lagi sebab keahlian masih tak cukup barulah lin setuju. 

Itulah pemulaan terjebaknya lin dengan program pengiraan undi mahasiswa UTM. Mula-mula tu nama kita orang diletakkan di bahagia penyelaras je bukan pengiraan. So lepak lah kita orang kat bangku kambing je.. 




Lin tak sure kenapa dipanggil bangku kambing , kelakar betul. 

Memula bosan sebab tak de buat apa-apa kerja sampailah bila kena ganti tempat member yang nak solat. Baru lin tau macam mana pengiraan undi. Kertas undi kita buka pastu tunjuk kat 2 wakil pelajar, dan baca sape yang dipilih, kawan lin akan rekod. Sampailah habis. Dalam pukul 8 dah habis semua tapi tup - tup tengok urus setia bukan balik dan minta kira semua untuk fakulti kejuruteraan.

Masa kira semula tu dah risau gak, pukul berapa nak balik, jam dah 8 lebih malam. Kita orang semak gak lah sampai habis, dan alhamdulillah pengiraan kita orang tepat. Fuh lega. 





Dalam pukul 9.30 malam barulah pengumuman keputusan undi dibuat. Mas ni parti yang bertanding riuh. Ada yang bergendang, ada yang bertakbir. Memang syok. Itu baru pilihanraya kampus, kalau pilihan raya malaysia mesti lago berdebar-debar.

Apa pun sebelum p bertugas lin dah makan siap-siap b complex, ostematrik, coq troll plus. Semua ni untuk kesegaran dan tenaga untuk bertugas

Insya Allah pilihanraya next year nk join juga . Nak tambah lagi pengalaman dan ilmu. Seronok rupanya pilihanraya ni. 

No comments:

Post a Comment