Saturday 6 June 2015

KEKURANGAN VITAMIN B PUNCA BAYI CACAT DARI DALAM KANDUNGAN


Siapa kata vitamin tidak penting ketika hamil. Tahukah anda kesan kekurangan vitamin boleh menjadi punca kecacatan kepada bayi. Setiap ibu hamil perlu mengambil vitamin yang bersesuaian  dan mengikut dos yang dibenarkan , ini kerana pengambilan beberapa jenis vitamin dengan dos yang tinggi juga boleh mendatangkan kesan negative kepada ibu dan bayi.

VITAMIN B COMPLEK DAN ASID FOLIC

B Complex dan asic folic adalah antara vitamin yang selamat diambil semasa hamil, sebelum hamil atau selepas kelahiran. Vitamin B adalah vitamin larut air yang mana badan hanya mengambil kuantiti yang diperlukan sahaja dan selebihnya akan keluar melalui cecair kita.

Untuk penyerapan yang berkesan semua vitamin B dan asid folic perlu diambil secara serentak. Vitamin B mengandung B1, B2,B3,B5,B6,B7,B9 dan B12. Vitamin B9 adalah asid folic yang sesuai diambil dari sebelum kehamilan. Setiap  B memainkan peranannya sendiri seperti B9 atau asic folic ia berperanan dalam pertumbuhan perkembangan bayi dalam kandungan. Kesan kekurangan Vitamin B9 atau asid folic boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi. Antara risiko yang boleh terjadi adalah Neural Tube Defect (NTDS) atau Spina Bifida . 



Spina Bifida adalah sumbing tulang belakang yang mana terjadi dari kesan kekurangan asid folic ketika dalam kandungan ibu. Kekurangan  asid folic menyebabkan  tulang sumsum bayi tidak dapat terbentuk dengan sempurna dan kecacatan ini boleh kekal sehingga bayi dilahirkan.
Oleh sebab tu pengambilan vitamin B yang lengkap penting untuk menjamin kelahiran yang sempurna.



Vitamin B yang lengkap dengan asid folic boleh didapati dari keluaran produk Shaklee, Vitamin B Shaklee lengkap dengan asid folic dan ia tidak berbau. Vitamin b Complex Shaklee juga bagus untuk pertambahan sel darah merah, mengurangkan stress dan membentuk sistem saraf bayi .
Bagi anda yang berada dikawasan Skudai atau sekitarnya Lin boleh membuat penghantaran terus kepada anda kerana Lin adalah Pengedar Shaklee Skudai, Pulai dan UTM. Bagi anda yang berada di luar Skudai Lin pasti akan memberi perkhidmatan yang terbaik dan akan membantu anda dalam cara pengambilan.

Untuk memudahkan urusan anda boleh menghubungi Lin di talian seperti dibawah

Azalin
Pengedar Shaklee Skudai
Id : 915516
Whatsapp : 0132183181
Email : ummiazalin@gmail.com
Fb : azalin adeq .

No comments:

Post a Comment