Monday 21 September 2015

KEHAMILAN KALI KE 3 : ADIK BARU BERUSIA 5 MINGGU

10 September 2015 itu hari Lin kehilangan Mak Mertua yang telah kembali kepada Yang Maha Pencipta. Allah masih berikan Lin peluang bertemu, bercakap semasa mak masih ada walaupun pada masa tu mak dah diberi ubat penenang oleh pihak Hospital. MAk meninggal dalam jam 10.07 malam dan segala urusan pengembumian di buat pada keesokkan hari.

10 SEPTEMBER : SAKIT PINGGANG 

Sebagai salah seorang menantu perempuan Lin juga terlibat dalam proses memandikan mak. Masa memandikan Lin memang ada  rasa sakit pinggang dan sakit di bahagian perut. Pada Lin ia mungkin sakit sebab perjalanan jauh malam semalamnya dari Johor ke Parit Buntar. Lin balik naik bus bersama 2 orang anak sebab Husben dah balik seminggu sebelum ni. 

17 SEPTEMBER : CHECK KEHAMILAN

Kalau ikutkan kebiasaan Lin period dalam anggaran 20hb macam tu lah. tetapi sebabkan last period itu hari bulan 7 dan sekarang bulan 9, Lin rasa macam gatal nak beli UPT pulak. Bulan 8 itu hari dah check tapi -ve. Hati ni berkobar-kobar nak check. Mungkin itulah naluri seorang ibukan. Alhamdulillah bangun pagi kepala ni terus terfikir pasal UPT. Apa lagi p bilik air dan kite buat aktiviti titis menitis ya dan Alhamdulillah iyanya positif.

Dan hari ini adik dah berusia beberapa minggu dalam rahim ummi dan ia adalah khabar gembira buat akak dan adik . Lepas ni dah tak leh panggil adik tetapi kena panggil akak husna.

Dari pembacaan inilah rupanya kandungan yang berusia 5 minggu. Dalam masa ini penjagaan rapi perlu dibuat sebab kandungan masih terlalu muda dan belum cukup kuat. 


Jantung dan sistem peredaran darahnya mulai terbentuk – sebuah tonjolan menunjukan tempat terbentuknya jantung janin Anda. Di akhir minggu ke-5 kehamilan, pembuluh-pembuluh darah pertama si janin sudah terbentuk.
Sekitar minggu ke-5 kehamilan Anda, jantung janin Anda sudah mulai berdetak dan mungkin dapat dilihat dengan gelombang ultrasound.
Tali pusat/pusar mengganti posisi kantong kuning telur (yolk sac). Tali pusar bekerja sama dengan ari-ari (plasenta) membawa nutrisi dan oksigen ke janin Anda dan membuang sisa metabolisme.
Saat Anda hamil 5 minggu, ukuran janin Anda sudah sepanjang ujung pena, sekitar 1.5 mm, dan bertumbuh dengan cepat setiap hari.

Ketika kandungan dibawah usia 12 minggu pengambilan ASID FOLIK wajib diambil ini kerana kekurangan asid folik boleh menyebabkan spina bifina atau sumbing tulang belakang. 


Berapakah jumlah asid folik yang saya perlukan?

Kita perlu mengambil 400 mikrogram (mcg) asid folik setiap hari sebaik sahaja kita merancang untuk hamil. Kemudian, teruskan mengambilnya untuk 12 minggu yang pertama kehamilan.


Banyakkan berapa banyak asid folic klinik yang kita perlu telan.. dengan shaklee hanya 2 biji sehari dah cukup 400mg yang diperlukan. Ingat kekurangan asid folic bolek menjadi punca kepada sumbing tulang belakang atau spina bifina. 

Harga sebotol b Complex shaklee yang mengandungi 120biji hanya RM 53.75. Ia sangat-sangat mampu dimiliki oleh semua orang. Untuk anda yang tingga di sekitar skudai Lin boleh membuat penghantaran kepada anda sebab Lin adalah Pengedar Shaklee SKudai. Tetapi bagi yang jauh jangan risau Lin anda boleh membuat pembelian secara online dengan cara click ikod di bawah.




Azalin
Pengedar Shaklee Skudai 
0132183181


No comments:

Post a Comment