Monday 26 December 2016

KEBAS-KEBAS JARI BERPUNCA DARI MASALAH KENCING MANIS

turunkan glukose
baik untuk kencing manis

Masalah kebas-kebas kita boleh kaitkan dengan mereka yang adalah masalah kencing Manis. Masa Lin kena kebas-kebas jari soalan pertama doktor " awak ada kencing manis tak".

untuk masalah kebas-kebas lin bukan dari kencing manis tapi dari masalah saraf.

Masalah gula tinggi dalam darah atau kencing manis boleh membawa kepada komplikasi kerosakan saraf. Bila saraf rosak itu yang terjadinya kebas-kebas. Risiko kebas-kebas ni boleh menyebabkan kita terlepas dari memegang dan luka yang tidak dirasai

Kalau lah luka itu terjadi pada pesakit kencing mana , ia pasti membahaya kerana luka boleh dijangkiti dan gula yang tinggi boleh menyebabkan
pesakit kencing manis mudah terkena jangkitan & boleh merebak dengan cepat kerana gula yang tinggi medium kuman cepat merebak.

Ada yang kebas tangan sampai tak boleh pegang barang. Pegang gelas asyik jatuh, nak buka pintu pun susah.

Ada beberapa suplemen yang Lin  syorkan untuk masalah kebas ini. Antaranya:

1. Ostematrix

Kekurangan kalsium adalah antara penyebab gejala kebas kaki dan tangan.

Turut mengandungi

--magnesium - bantu penyerapan kalsium, meningkatkan fungsi sinaps & isyarat neuron.

--fosforus, zinc, vitamin D dan mangan.

--Mangan bantu menurunkan kandungan gula dalam darah.

Ostematrix berkesan untuk membantu proses pengecutan pada otot dan saraf dengan sempurna supaya tekanan darah dapat berjalan dengan lebih lancar.

2. B-Complex

--Kekurangan vitamin B12 juga antara penyebab gejala kebas kaki dan tangan. Vitamin B12 melindungi pelindung saraf dan menurunkan paras homocysteine iaitu sejenis sebatian berbahaya yang dikaitkan dengan penyakit kardiovaskular.

--Vitamin B1 pula memang terbukti membantu memperbaiki sistem saraf.

BComplex Shaklee mengandungi kesemua 8 vitamin – B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin.

3. Vitalea

Vitalea pula ada sejenis multivitamin. Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA. Ia diformulasikan secara komprehensif dan sangat seimbang.

Ujian klinikal telah membuktikan dengan pengambilan Vita-Lea Shaklee selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%. VitaLea Shaklee telah dipilih oleh Center for Science di Amerika Syarikat sebagai The Best Multivitamin  di dalam Public Interest pada tahun 2000.

4. Vivix

Vivix dengan kandungan resveratrol dan polifenol membantu masalah berkaitan kebas dan saraf dari segi:

--mengurangkan keradangan saraf dan kesakitan secara keseluruhan

--Memperbaiki sel yang terdapat pada saraf.

--Membantu meningkatkan penghasilan tenaga pada sel saraf

--Menyekat pertimbunan AGE protein. AGE menyebabkan kemerosotan pelindung sel (myelin) dan memperlahan inpuls saraf.

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi atau whatsapp Lin ditalian 018-775 5447. Setiap pertanyaan atau persoalan lin akan jawab dengan sebaik mungkin. Bagi yang tinggal sekitar skudai Lin adalah #pengedarshakleetamanteratai, #pengedarshakleeutm, #pengedarshakleetamanuniversiti.  Bagi kawasan-kawasan INI lin boleh buat perkhidmatan penghantaran tapi bagi yang berada luar Skudai lin akan gunakan perkhidmatan penghantaran poslaju.



Kredit : (Fyda Noh)


No comments:

Post a Comment