Wednesday 21 January 2015

PENGAMBILAN VITAMIN MEMBANTU ELAK HIDUNG TERSUMBAT

Masalah hidung tersumbat ketika selsema boleh terjadi kepada sesiapa sahaja tidak kira kanak-kanak atau orang dewasa.  Masalah hidung tersumbat dikalangan bayi atau kanak-kanak lebih membimbangkan kerana mereka tidak tau cara untuk mengeluarkan cecair hingus dan boleh mendatangkan risiko dan jangkitan kepada saluran telinga.

Pernah tak ada terbaca atau dengar ibu bapa terpaksa menyedut hingus dari hidung anak-anak melalui mulut. Lin pernah menyedut sendiri  hingus anak-anak. Isu geli pada lin tiada sebab nyawa anak-anak  jauh lebih besar dari itu . Lin dah cuba pelbagai cara masa tu untuk keluarkan hingus dini, tapi gagal. dah tiada pilihan lain, lin tolak tepi isu geli.. slupprr.. lin sedut terus hingus tu, Alhamdullilah keluar. tapi jangan lah telan pula, buang cepat-cepat sebab dalam hingus tu ada kuman  tak pasal-pasal kita pula yang sakit nanti.

Masalah selsema yang berlarutan boleh mendatangkan kesan kepada rongga telinga. Ini kerana saluran telinga dan hidung saling berhubungan. Pernah anak lin yang sulung mengalami telinga bernanah. Mulanya lin tidak terfikir pun yang ia ada kaitan dengan masalah selsema. Bila si dini kerap menangis dan lin lihat ada cecair kuning mengalir dari telinga, kami suami isteri terus membawa Dini ke klinik dari situlah baru lin tau yang kesan dari demam berpanjangan, batuk berlarutan dan selsema boleh mendatangkan kesan kepada kestabilan cecair dalam telinga dan lebih berat lagi ia boleh menyebabkan telinga bernanah dan boleh mendatangkan risiko gegendang berlubang dan pekak. .

Bagi mengawal jangkitan selsema rawatan dan aspek kebersihan perlu diambil berat. selain itu pengambilan vitamin C penting untuk meningkatkan imunisasi dalam melawan penyakit. Terdapat pelbagai jenis vitamin C di dalam pasaran tetapi lin lebih suka Vitamin C Shaklee. Vitamin C shaklee ada 2 jenis, satu untuk orang dewasa dan satu untuk kanak-kanak.

Untuk orang dewasa Lin suggestkan ambil Vitamin C bersama-sama dengan  set kesihatan optimum. Ia mampu memberi kesihatan dan kecergasan secara menyeluruh. Dalam Set Kesihatan Optimum terdapat 3 produk aitu B complex , Vitamin C dan Vitalea.

Untuk mengetahui lebih lanjut bolehlah baca di SET KESIHATAN OPTIMUM.



Bagi kanak-kanak pula lin cadangkan pengambilan Meal Shakes dan Vitamin C Chewable. Kedua-dua vitamin ini memang lin bagai secara berterusan kepada Dini dan Husna. Alhamdulillah sejak konsistan dengan 2 VITAMIN SI MANJA     anak-anak lin jarang-jarang selsema, batuk atau demam. 

Sekiranya anda berminat untuk mengetahui atau memiliki  vitamin untuk kita orang dewasa yang mengandungi B Complex, Vitamin C dan Vitalea atau Vitamin Khas untuk kanak-kanak yang mengandungi Meal Shakes dan Vitamin,  Anda boleh hubungi Lin di talian 0132183181.

Kalau nak jumpa pun boleh, tapi bagi mereka yang berada di kawasan Skudai, Tampoi dan Pulai Johor Bahru.

Ibu Sihat, Anak Sihat

No comments:

Post a Comment